Terug naar de kust - Havelock North - Reisverslag uit Havelock North, Nieuw Zeeland van Ruud en Mariëlle - WaarBenJij.nu Terug naar de kust - Havelock North - Reisverslag uit Havelock North, Nieuw Zeeland van Ruud en Mariëlle - WaarBenJij.nu

Terug naar de kust - Havelock North

Door: Mariëlle

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Mariëlle

02 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, Havelock North

Vanochtend werden we wakker na een erg koud nachtje. In de vroege ochtend waren de vlonders ook met een lichte waas ijs bedekt. Na een overheerlijk ontbijtje bij Gayle zijn we om kwart over 10 vertrokken met allerlei (reis)adviezen van Gayle in onze bagage. Dat zijn overigens steeds weer het beste, of in elk geval goede, (reis)adviezen gebleken: die van de plaatselijke lodge-eigenaren. Daar kan geen Dominicus of Insight Guide tegenop!

We lagen een aantal foto-webloge-uploades achter, dus eerst maar een naar de plaatselijke bibliotheek. In Nieuw Zeeland kan je in elke bibliotheek terecht voor onbeperkte gratis toegang op internet (Wifi). Ruud had nog een administratieve UWV-klus te doen en daar ook tijd voor gemaakt. Het is toch altijd weer heerlijk als dat klaar is!
Dus met een opgeruimd humeur vertrokken we om kwart over 11 richting Havelock North. De zon heeft ons bijna de hele dag vergezeld, af en toe beperkt door wat sluierbewolking. Maar prima met een temperatuur tussen de 12 en 17 graden, afhankelijk van waar we in de bergen reden. We hebben de weg tussen Waiouru, bij Taihape links af naar het Kaweka Forest Park,alsmaar (160 km) rechtdoor, naar Fernhill gereden. Ook hier weer een andere, wat ‘kale’ natuur. Kaal in de zin van weinig bomen en ‘afgetopte’ bergen met vooral gras (en grazende schapen) erop. Ook weer erg mooi. Ik blijf mijn ogen uitkijken. Ook nu komen we weer weinig auto’s tegen.

Dan via Fernhill en Hastings naar Havelock North. Veel weideland dus in de bergen, nu ook veel boerderijen en de eerste druivenvelden verschijnen ten tonele met wijnmakerijen. Later blijkt volgens de Dominicus gids dat dit de oudste wijnstreek van Nieuw Zeeland is.
De stad Hastings lijkt op het eerste oog een stad met veel bedrijven. Het ziet er allemaal een beetje troosteloos uit, alhoewel er veel bedrijvigheid is en het op de weg zelfs zo druk is dat we een behoorlijke tijd moeten wachten om de weg over te steken.

Havelock North is een stuk gezelliger. Veel winkeltjes met een verzorgde en gezellige uitstraling. Veel huizen die er goed verzorgd en ook prijzig uit zien. Ik krijg de indruk dat in Havelock North de rijkere mensen wonen. In Havelock North gaan we naar de plaatselijke VVV om na te vragen waar we Tom’s Cottage (de cottage voor de komende 3 nachten) te vinden is. De routebeschrijving die we gekregen hebben is namelijk nogal summier. De weersberichten voor morgen zijn prima: zon en 21 graden. Wárm! Later blijkt in de boekjes te staan dat Hastings en Havelock North de warmste plaatsen van Nieuw Zeeland zijn. Morgen in de korte broek dus, die is nog niet uit de koffer geweest.
Voor de komende dagen hebben we meer dan voldoende op ons programma. Ik heb vooral veel zin in een bezoek aan Napier, een stad die grotendeels gebouwd is in art deco stijl.

Bij Tom’s Cottage ontmoeten we Van, de eigenaar van de cottage. Hij vertelt over de regio en wat we kunnen ondernemen. Wat we al bij de VVV gehoord hebben wordt bevestigd: genoeg te ondernemen.
Dan even met een kopje thee genieten van het uitzicht op de Te Mata Peak vanaf de veranda. Als het te koud wordt gaan we naar binnen. Dit keer geen houtvuurtje, maar een electrisch straalkacheltje.
Nu zit ik, na Ruuds ‘kip uit de oven’, dit verhaaltje te typen met op de achtergrond de ‘4 jaargetijden’ van Vivaldi. Het past prima in de sfeer van de cottage, behalve dat straalkacheltje dan. Een sfeervolle, ook weer in landelijk Engelse stijl, ingerichte, cottage voorzien van alle gemak en comfort.

• 04 Mei 2014 - 19:37

Pa En Ma Ruigrok:

Hallo luitjes, weer even een praatje uit de Zilk, wat genieten jullie daar in dat mooie nieuw Zeeland, nu in eens wat zomers weer daar, heerlijk toch, de korte broek uit de rug zak en laat lekker de beentjes maar bruinen , dit is weer totaal anders als de mooie foto,s van een paar dagen geleden van jullie beide in de sneeuw, gisteren reed hier de corso door de streek, het was wat fris en winderig op de fiets, maar zoals altijd weer erg mooi daarna even bij hans langs gegaan om zijn nieuwe uitbouw te zien word erg leuk, thuis gekomen vonden we een lieve kaart door jullie beide geschreven,voor het overlijden en afscheid te moeten nemen van Greetje veel dank voor jullie mee leven, het voelt nog steeds heel leeg en onwennig.na zoveel jaren mooie en intense vriendschap gehad te hebben met haar.

vanmiddag was het mooi weer en hebben we samen een mooie wandeling hier in de duinen gemaakt, veel pas geboren lammetjes gespot, en genoten van de vele meibomen die in volle bloei staan, daarna weer voor het eerst heerlijke asperges gegeten het is zondag avond 4 mei straks om 8 uur is hier de dode herdenking, nu luitjes jullie reizen nu af richting het noorden, en er is ook hier zo te horen veel te zien en te ontdekken, heel veel verder reis plezier gewenst, met lieve groetjes, Pa en Ma.