Te Papa - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ruud en Mariëlle - WaarBenJij.nu Te Papa - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ruud en Mariëlle - WaarBenJij.nu

Te Papa

Door: Mariëlle

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Mariëlle

27 April 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Zondagochtend! Om 9 uur gaan we naar het de markt, naar wat achteraf blijkt een fruit- en groentemarkt te zijn. Het is er (al) druk en er zijn heel veel groenten- en fruitkraampjes. Alles ligt keurig gesorteerd, het geeft een vrolijke uitstraling. Heel Wellington lijkt wel uitgelopen om inkopen te doen, zeker de hele ochtend stroomt het plein nog vol. We kunnen het prima volgen, want het is direct tegenover het hotel. Vanuit een wat fris balkon volgen we het even later met een gezond ontbijtje appel, yoghurt, muesli. Het is wat frisser dan gisteren en Wellington doet haar naam eer aan als ‘Windy City’, het waait dus behoorlijk.

Rond een uur of 11 gaan we richting Te Papa, het nationaal museum van Wellington. Het gebouw is 5 verdiepingen hoog en heeft heel wat te vertellen. We besluiten te kiezen voor de afdeling waar verhaald wordt over de Maori, we hebben daar nog niet zo heel veel over gehoord en gezien. We krijgen er inderdaad wat meer informatie over.

Na zo’n kleine 2 uur ben ik wat ‘stoffig’ en wil graag naar buiten. We gaan Cubastreet, het wat alternatieve deel van Wellington, waar gisteren even snel doorheen gelopen zijn. Cubastreet hebben we al met al snel gezien, het is een korte straat en niet zo heel bijzonder. Natuurlijk doen we even een bakje koffie, natuurlijk. Het weer blijft droog, maar het is behoorlijk winderig.

We besluiten nog even terug naar het museum en te vragen of er ook informatie is over de totoeages van de Maoiri (Moko), waarbij met een mesje kerfjes in het lichaam gesneden worden die gevuld worden met een stof uit de Kauri-boom. Er blijkt een vrijwilliger te zijn die er ons van alles over wil vertellen en die ons de instrumenten laat zien die er voor gebruikt werden en wanneer waar en bij wie welke soort Moko gezet werd, een privé-rondleiding dus. Interessant om te horen en het is toch anders als je het hoort van een persoon, dan dat je het ergens leest. We gaan daarna nog naar de etage met schilderijen van Maori met Moko.

Het is inmiddels 5 uur en we zijn vol met informatie. We zoeken de supermarkt weer op, halen wat salades en pie’s en gaan naar het hotel terug.

• 27 April 2014 - 11:15

Paul Salverda:

He Ruud en Mariëlle
    Ik ben benieuwd naar met welke tatoe jullie terugkomen....
    Leuk om even te lezen (nee eerlijk gezegd niet alles gelezen). Gek hoor, terwijl hier alles gewoon zijn gangetje gaat , zitten jullie aan de andere kant van de wereld op avontuur.
    Hier gaat ook een klein avontuur beginnen nl met Veerle en nichtje Janne overmorgen weekje naar Portugal
    Enjoy!
    Paul