Whale watching Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Ruud en Mariëlle - WaarBenJij.nu Whale watching Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Ruud en Mariëlle - WaarBenJij.nu

Whale watching Kaikoura

Door: Mariëlle

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Mariëlle

20 April 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Het vriendelijke ochtend-wek-deuntje ging om 7 uur: whale watching! We waren ruim een half uur te vroeg, bleek. Na ja, geen probleem, immers de tocht ging door. Een mooi zonnetje, droog en een redelijk rustige zee al was die nog wel een beetje choppie. We werden nog wel gewaarschuwd voor zee-ziekte. We konden bij een hoekje verderop nog een pilletje kopen. Dat maar gedaan.

We konden lekker buiten wachten totdat de bus vertrok. Eerst nog een film met safyprocedures voor de boot, vergelijkbaar met die in een vliegtuig. 10 minuten bussen en naar de boot.

Op de boot kregen we een uitgebreid verhaal wat we allemaal te zien konden krijgen, vooral de walvissen, dat was toch wel het meest belangrijke. Met volle vaart gingen we richting de plek waar eerder die ochtend ook al een walvis gespot was. Eerst nog een zeeleeuw en een vliegende albatros die vanuit startpositie in het water de lucht in vloog. Het zag er een beetje uit als de KLM-reclame met de opstijgende zwaan van een aantal jaren geleden. Bijzonder grappig om te zien.

En ja hoor, daar hadden we het spuitende water. Dat is waar je dan naar kijkt. Dat blijkt dan een walvis te zijn die naar boven water is, vooral om adem te halen. Dat doet hij dan zo’n 5 minuten en duikt dan weer onder water om daar zo’n 40-60 minuten te blijven. Je bent dan met nog een andere boot, een vliegtuig en een helicopter en cruist daar of ligt stil om die walvis te bewonderen. Moment X kromt hij zijn rug, kukelt voorover en duikt dan met de snuit naar beneden de diepte in. Het gaat er dan om dat je de staart op de foto te krijgen. Dat is de clou. Naar dit soort dingen moet je toch ook weer niet met te veel afstand en verstand kijken, maar dan besef je in wat voor wondere wereld we leven dat we met z’n allen op zo’n boot (in een vliegtuig of helicopter) gaan zitten, spotten naar een dergelijk waterdier en dan foto’s maken van zijn staart…

Zo kun je het bekijken. Het is tegelijkertijd ook machtig om zo’n gigantisch dier van zo’n 18 meter daar in het water te zien, te beseffen dat hij en zijn soortgenoten al honderden of duizenden jaren daar leven en de enorme zeeën en stormen overleven. En die gewoon doorleeft, al is er net een grote storm achter de rug.

Al met al hebben we nog een tweede walvis gezien en toen wisten we dat de eerste bijna weer boven zou moeten komen voor een paar minuten ademen dat we daar weer naar terug gegaan zijn. En ja hoor, hij kwam inderdaad weer boven water.

We hebben spermwhales gezien. In Nederland noemen we ze potvissen.

Om 12 uur waren we weer terug in onze cottage. Lekker Paas-eitje gekookt!

Gisteravond hebben we naar het nieuws op televisie gekeken. Het weer schijnt in NZ toch behoorlijke ravage aangericht te hebben. In Christchurch (waar 3 jaar geleden de aardbeving is geweest) zijn heel veel overstromingen geweest en wegen opgebroken. In Greymouth waar wij zaten is de dag dat wij vertrokken zijn nog een behoorlijke windhoos geweest en zijn verschillende daken ingestort en huizen onbewoonbaar geraakt. Ik had toch niet graag nog in de Batch gezeten.

Vanmiddag zijn we seals gaan kijken 10 km verder naar het noorden. Op de keien aan het strand ligt daar een hele kolonie van vooral moeder met hun klein grut. De jonge zeehonden moeten het zo rond deze tijd zonder hun moeder gaan doen. Erg leuk om daar een tijd te kijken naar de spelende jeugd op een afstand 5-20 meter.

In de supermarkt hebben we boodschappen gedaan (gewoon open op Eastern sunday). Overal hadden ze plakaten opgeplakt dat ze, op basis van de wet, vandaag geen alcohol mochten verkopen. Dat blijkt 2 dagen per jaar zo te zijn, eerste Paasdag en eerste Kerstdag. Nagevraagd waarom dat zo is. We waren natuurlijk wel nieuwsgierig! Het antwoord is dat je uit principe dat op deze dagen geen alcohol verkoopt volgens de Engelse traditie. Het lijkt een beetje op het principe zoals Katwijk dat hanteert dat je op zondag geen parkeergeld vraagt, want op zondag mag je geen geld verdienen.

Morgen gaan we naar Nelson en de weersvoorspellingen voor daar zijn zon en warm (20 graden). De laatste locatie op het Zuidereiland. Onze reis is nu door het midden. Gaat snel hoor!

Gefeliciteerd aan de jarigen: Alette gisteren en Klaas vandaag.