2 Daagse kayak tocht - Doubtfull Sound - Reisverslag uit Manapouri, Nieuw Zeeland van Ruud en Mariëlle - WaarBenJij.nu 2 Daagse kayak tocht - Doubtfull Sound - Reisverslag uit Manapouri, Nieuw Zeeland van Ruud en Mariëlle - WaarBenJij.nu

2 Daagse kayak tocht - Doubtfull Sound

Door: RR

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Mariëlle

08 April 2014 | Nieuw Zeeland, Manapouri

Vanmorgen opgestaan om 6.00 uur, we gaan Kajakken! Het was nog donker en 1 graden celcius, koud dus. Mooie wolken vrije hemel en de weersverwachtingen zijn erg goed. Om 6.45 uur moesten we klaar staan op Pearl Harbor zonder goed idee hoe die twee dagen zouden gaan verlopen.

Daar aangekomen kwamen we er al snel achter dat wij samen de enige twee waren die met de gids mee gingen en dat we eerst een uur gingen varen, dan nog een goed half uur bussen en dan de kajak in, en zo geschiede. Matt was onze gids en na een korte uitleg, spullen aan boord gegooid duwden we van de kant en gingen richting het Zuid Westen, het Lake Manapouri over. Aan boord was de verse crew voor een cruise schip dat ook in Doubtfull Sound lag te wachten op nieuwe gasten. Het was prachtig om de zon op te zien komen over de bergen die uit het gladde water rezen. Nog een paar foto’s gemaakt op het dak van de boot en snel weer naar binnen waar het warm was.

We kwamen aan wal bij een grote elektriciteitscentrale die gebouwd was in de jaren ’60 en voor die tijd een behoorlijke prestatie (heb ik gelezen). In het informatie centrum hebben we alvast omgekleed in thermo kleding, een wetsuit, fleeze trui, regenjas en een zwemvest. Onze spullen in waterdichte zakken gedaan en zo de bus in. Best wel een mooie rit naar de baai waar onze bootjes lagen om van daar uit het avontuur op te zoeken.

Het was een heel gesjouw en de puzzel om alles aan het water te krijgen en in de kayak. Na een zeer korte safty briefing  gleden we het stille water in en maakten we onze eerste slagen de fjorden van New Zealand in.

Het was stil, rustig je hoorde niets en er was verder niemand in het gebied. Zandvliegen, die waren er in overvloed en die prikten ook. Twee dagen lang hebben we deze beestjes om ons heen gehad en ze waren helaas er aanwezig. Volgens Matt was het al laat in het seizoen en de hoeveelheid zandvliegen steld eigenlijk niets voor in vergelijking met de Zomer maanden. Weer een reden om blij te zijn dat we iets later in het jaar zijn gegaan.

We voeren van de ene Ravensburger puzzel naar de ander en ieder uitzicht verdiende een foto. Om een uur of vier kwamen we aan op onze stek om te overnachten. Hoe koelde al een klein beetje af toen we de kayaks op het droge sleepten. Omkleden, uitpakken, tent opzetten en KOFFIE!

Gelukkig hadden we een soort klamboetent waar we in konden zitten en hadden zo ook geen last van de vliegen, anders was het echt een ramp geweest. Nadat we contact hadden gehad met de bewoonde wereld en hebben laten weten dat we goed waren aangekomen en dat we hadden gehoord dat het weer prima bleef hebben we een start gemaakt met het diner. We hadden de kip al voorgesneden en gepeperd en gezout, groenten klein gesneden en water opgezet voor de rijst. Na een beetje camping klooien zaten we toch best lekker te eten.

Tja, wat doe je om 19.00 uur in het regenwoud, donker en koud? Inderdaad, dan ga je gewoon slapen. Om 20.00 uur lagen we te tukken en de volgende ochtend om 6.15 uur was Matt onze wekker. Het was droog en een beetje bewolkt en geen vliegen! Waarschijnlijk was het nog te donker of te koud voor deze beestjes dus niet aarzelen, direct de tent opruimen etc! Toen de tent eenmaal in de waterdichte tassen zat kwamen de eerst vliegklieren al gedag zeggen en zoefden we weer onze klamboe in.

Pap gemaakt en een kopje thee, omkleden en om even over half negen gleden we weer door en vlakke water dat als een spiegel was. Het was nog best koud hoewel het peddelen hielp om ons een beetje warm te houden.

Een deel van onze kayaktocht ging dezelfde weg terug hoewel je daar geen enkel idee van had. Even een kop koffie om 10.30 uur en dan nog een goed uur naar ons strandje waar we de dag ervoor zijn begonnen. En dan weer alles in de omgekeerde volgorde, uitpakken, kayak opruimen, bussen en varen naar Manapouri. was een mooie ervaring die we niet graag hadden gemist!

Nu zitten we in Te Anau waar we WiFi hebben en hele lekkere koffie. Straks even de foto’s bekijken en de zaak uploaden. Heerlijk om dan ook weer “bij” te zijn met de verslagen en foto’s.
Morgen,…QueensTown!

• 09 April 2014 - 20:09

Pa En Ma Ruigrok:

hallo Ruud en Mariëlle, door omstandigheden even te lang niets laten horen, maar vanavond weer wat leuke verslagen van jullie zitten lezen, en ook even een reactie daar op, wat een belevenis zal dit voor jullie zijn ,en zo leuk om julie op deze manier van dag tot dag te kunnen volgen , de 2 daagse kayak tocht het donkere regenwoud ,de enorme stilte en rust daar, het kamperen zo in de natuur alleen de vliegjes en kou waren wat minder!!!! weerterrug in de bewoonde wereld met wifi en een gezellig hutje en lekker bakje koffie afwisseling genoeg saai zal deze vakantiezeker niet worden voor jullie in dit, zo te horen en te zien bijzonder mooi land,morgen trekken jullie weer verder, en op deze manier reizen wij op onze manier een klein beetje met jullie mee,goede reis verder, en veel genot en plezier gewenst tot horens weer met ,lieve groetjes Pa en Ma.